1283 keer bekeken

NEDERLANDERSCHAP en POLITIEK, ook vreemde beslissingen

• dinsdag 05 maart 2019 @ 00:17
    reactie op (#4) herman_dad

Goedemorgen, DE COALITIEPARTIJEN IN DE KAMER zijn allen unaniem: DEZE IS STRIJDER KOMT NIET MEER TERUG in het land. Hij is 'bij verstek vooroordeeld tot 6 jaar cel' en gaat dus direct de gevangenis in. Maar waarschijnlijker is dat hij niet meer, nooit meer terugkomt. Er zou dus nu een brede steun zijn in de Kamer als de minister besluit zelfs tot ontneming van de Nederlandse nationaliteit? 

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron) 

Coalitie: IS'er wordt niet teruggehaald naar Nederland

VANDAAG, 14:52

AANGEPAST OM 15:41

POLITIEK

AP

Regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie zien helemaal niets in een terugkeer van de 26-jarige Syriëganger Yago Riedijk naar ons land. Dat valt op te maken uit de reacties van fractievoorzitters van de partijen vanmorgen bij het coalitieoverleg.

Riedijk sloot zich vier jaar geleden bij IS aan en zei afgelopen weekend terug te willen naar Nederland. "Dat lijkt me niet. De man sloot zich aan bij een gruwelijke organisatie", zegt ChristenUnie-voorman Segers. "Deze man kan zich melden, maar dan kan hij meteen achter de tralies verdwijnen", zegt CDA-leider Buma.

De Syriëganger reisde eind 2014 af naar het IS-gebied in Syrië, en zit nu gevangen bij een Koerdisch-Syrische militaire inlichtingendienst in het noordoosten van Syrië. In interviews met de BBC en de Volkskrant zei Riedijk dit weekend dat hij terug naar Nederland wil. Maar dat stuit hier op verzet.

Bekijk hieronder delen van het interview met Yago Riedijk:

Video afspelen

02:23

'Als mijn land mij wil, dan neem ik mijn vrouw mee'

Uit de interviews wordt niet duidelijk wat de Arnhemmer precies in Syrië gedaan heeft. Hij erkent dat hij een strijder was, maar zegt dat hij geen weet had van de gruwelijkheden. Naar eigen zeggen is hij vastgezet en gemarteld omdat hij onterecht verdacht werd van spionage voor de Nederlandse regering.

ChristenUnie-fractievoorzitter Segers las de interviews met Riedijk dit weekend. "Ik zag heel weinig zelfreflectie bij hem. Hij zat toch bij IS, verantwoordelijk voor de gruwelijkste moorden. Als hij tóch hierheen komt, zal hij de gevangenis in gaan. Zijn vrouw en kind hebben geen Nederlands paspoort dus voor hen is hier geen ruimte, zeker niet in vrijheid."

VVD-fractievoorzitter Dijkhoff was niet aanwezig bij het overleg. Zijn partijleider, premier Rutte, verwees naar het kabinetsstandpunt dat IS-strijders niet teruggehaald worden.

Gevangenis

Als Riedijk naar Nederland komt, wacht hem een gevangenisstraf van zes jaar: begin vorig jaar werd hij bij verstek veroordeeld voor het aansluiten bij een terroristische organisatie.

Zijn uit Londen afkomstige vrouw Shamima Begum wil ook naar Nederland. Begum, die onlangs haar Britse nationaliteit verloor, zit vast in een Syrisch vluchtelingenkamp in Koerdisch gebied met haar ruim twee weken oude baby.

Ziet Segers ook geen toekomst voor het kind? "Een van de ouders is wel Nederlander, maar ze hebben zich aangesloten bij een gruwelijke organisatie."

"Als hij zich meldt kan hij hier zijn straf uitzitten, maar het hoeft niet hier. Het lijkt me niet dat we hem gaan ophalen", aldus CDA-leider Buma.

D66-fractieleider Jetten is het daarmee eens. "We gaan geen Nederlanders in gevaar brengen om mensen uit oorlogsgebied te kunnen terugbrengen."

Het kabinet heeft altijd gezegd er niets voor te voelen om IS-strijders terug te halen voor berechting. Wel onderzoekt minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid op verzoek van allerlei instanties of Nederlandse vrouwelijke Syriëgangers en hun kinderen teruggehaald kunnen worden naar Nederland.

BEKIJK OOK

'Ik wil met vrouw en kind naar Nederland', zegt IS'er uit Arnhem

Yago Riedijk over zijn jaren bij IS: het mooie plaatje klopte niet

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • maandag 04 maart 2019 @ 00:39
    reactie op (#3) herman_dad

Goedemorgen, WAT DOEN WE MET NEDERLANDERSCHAP ALS IS-STRIJDER B.V. WIL TERUGKEREN, zoals nu het geval is? Nederlandse nationaliteit betekend in feite dat het land verplicht is de eigen burger toe te laten. Maar een grote vraag in deze, zij zijn zelf vertrokken naar een gebied waar verschrikkelijke dingen gebeurden,'in dienst getreden van een andere 'mogendheid' (was het in feite niet, IS nooit erkend als...) en dus is er ook de mogelijkheid inderdaad voor de minister, overheid om het Nederlanderschap in te trekken. Zeker zal hij als hij terugkeert, wel in detentie gaan. Maar ook wil hij nog zijn 'statenloze nu' vrouw en kind meenemen.

Yago Riedijk over zijn jaren bij IS: het mooie plaatje klopte niet - dus als het wel 'goed' was geweest daar, was hij daar ook gebleven??   

Het kind had de Britse nationaliteit van de moeder maar die is door de Britse overheid wel ingetrokken. Nu heeft het overigens ook de Nederlandse nationaliteit, automatisch verkregen via de vader. Een vraag die komende tijd gaat spelen, we wachten af in de uiterst precaire juridisch zaak.

Nederlandse IS-strijder wil met gezin naar Nederland, maar kan dat wel?

VANDAAG, 22:27

BUITENLAND

BBC

De 26-jarige Arnhemmer Yago Riedijk vocht voor terreurbeweging Islamitische Staat in Syrië, maar wil met zijn vrouw en baby terugkeren naar Nederland. Daarmee opent zich een juridisch labyrint, want de Britten hebben de vrouw haar Britse nationaliteit afgenomen. Welke nationaliteit heeft het jonge kind? En zijn ze wel echt getrouwd? Kortom: hoe groot is de kans dat ze hier als gezin kunnen komen?

"Niet groot, met name omdat de moeder statenloos is geworden", zegt emeritus hoogleraar Kees Groenendijk van de Radboud Universiteit. Hij onderzoekt de regulering van migratie en de rechtspositie van migranten in Nederland en in Europa. We vroegen hem te kijken naar de mogelijkheden voor Yago Riedijk, zijn vrouw Shamima Begum en hun kind.

Yago Riedijk

In 2014 vertrok Riedijk naar het kalifaat om te vechten voor IS. Hij trouwde daar, naar eigen zeggen, vier jaar geleden met een 15-jarig meisje uit Londen. Ze kregen drie kinderen, waarvan er twee al jong stierven. Het jongste kind, een zoon, werd kortgeleden geboren.

Riedijk is vorig jaar in Nederland bij verstek veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. "Hij is een Nederlander en een mens", zegt Groenendijk. "Als hij zijn straf uitgezeten heeft, is hij daarna in principe een vrij man."

In Arnhem, maar ook in politiek Den Haag, zien ze Riedijk niet graag terugkeren. Maar zijn nationaliteit afnemen kan niet, zegt Groenendijk. "Want dan zou hij statenloos worden en dat is verboden onder internationale verdragen waar Nederland aan gebonden is. Dus als hij naar Nederland zou komen dan zou hij aangehouden worden en moet hij zijn straf uitzitten."

Shamima Begums zus laat een foto van haar zien vlak na haar vermissing in 2015AFP

Als 15-jarig meisje vertrok Begum met twee vriendinnen naar Syrië. Daar werd ze aan Riedijk gekoppeld. De Britse regering nam haar staatsburgerschap af. Ze zou ook de Bengaalse nationaliteit hebben en dus zou dat juridisch mogen, zo redeneert Londen. Maar Begum bestrijdt dat. Ze geldt nu als statenloos. Begum gaf eerder aan dat ze met Riedijk naar Nederland wil komen.

"Ik denk dat de kans om enig ander land binnen te komen heel klein zal zijn", zegt Groenendijk. "Eigenlijk illustreert dat de noodzaak van dat verbod op statenloosheid. Want je bent nergens meer welkom, je hebt geen enkel recht om ergens te verblijven."

De pasgeboren zoon

"De zoon heeft de Britse nationaliteit als hij geboren is op het moment dat de moeder nog de Britse nationaliteit had", stelt Groenendijk. "Als vaststaat dat die Nederlandse man de vader van het kind is, en als vaststaat dat ze getrouwd waren op het moment dat hij geboren werd, dan heeft dat kind ook de Nederlandse nationaliteit van zijn Nederlandse vader."

Maar juist dat huwelijk zou wel eens lastig aan te tonen kunnen zijn. Het is namelijk voltrokken in IS-gebied en dat is door Nederland niet-erkend gezag. "Ik denk dat de Nederlandse staat ervan uit zal gaan dat ze niet getrouwd waren op dat moment", zegt Groenendijk.

Kan het kind als Brits staatsburger in Nederland komen wonen?

"Het kind kan naar Nederland, maar niet iedere burger in de Europese Unie heeft vrij verkeer. Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je moet een baan hebben of je moet voldoende geld hebben of hier komen studeren. Nu denk ik dat aan geen van die drie voorwaarden is voldaan."

Als Riedijk met een dna-test het vaderschap bewijst, zou hij de rechter kunnen vragen om zijn zoon hier te laten wonen. Maar ook dat is lastig, volgens Groenendijk. "Ik denk dat zolang hij nog zijn gevangenisstraf uitzit, dat misschien niet de ideale omstandigheden voor het kind zijn om zijn vader te volgen. Het zou meer pleiten voor het kind om bij de moeder dan bij de vader te blijven, als ik vanuit het belang van het kind redeneer."

Maar juist die vraag, waar de moeder nu moet blijven, is wel meest onduidelijk. Ze is niet meer welkom in Londen en Bangladesh zegt dat ze geen Bengaalse nationaliteit heeft. Daarmee wordt dus alles onzeker.

Video afspelen

07:17

'Ik heb een ellendig leven gehad in Islamtische Staat'

BEKIJK OOK

Yago Riedijk over zijn jaren bij IS: het mooie plaatje klopte niet

'Ik wil met vrouw en kind naar Nederland', zegt IS'er uit Arnhem

IS-bruid raakt de Britse nationaliteit kwijt

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • maandag 21 januari 2019 @ 00:38
    reactie op (#2) herman_dad

Goedemorgen, OPMERKELIJKE POLITIEKE BESLISSING DESTIJDS: ALLEEN BIJSTAND ALS JE NEDERLANDS SPREEKT? Een vluchteling of anderszins, stel een Duits of Frans sprekende, niet EU ingezetene, die toch werkt hier maar zijn/haar werk verliest heeft daarna geen recht op bijstand omdat zij geen of onvoldoende Nederlands spreken? Een algemene stigmatisering weer en enige vorm van intermensleijke discriminatie dus weer. Maar dáárover heeft geen enkele politicus nagedacht en gedwaald destijds.

Van Ark herinnert gemeenten: alleen bijstand als je Nederlands spreekt

WOENSDAG, 20:05

POLITIEK

ANP

Gemeenten moeten stoppen met hun te soepele aanpak van inwoners met een bijstandsuitkering. Als iemand niet goed Nederlands leert, moet die uitkering worden gekort. Ook zullen gemeenten strenger moeten kijken of de geëiste tegenprestatie wel wordt geleverd. Het gaat dan om een maatschappelijk nuttige activiteit, bijvoorbeeld het doen van vrijwilligerswerk. Dit stelt staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Zij is niet tevreden met de huidige aanpak van veel gemeenten, zo blijkt uit eebrief aan de Tweede Kamer. De Participatiewet uit 2015 is bedoeld om werklozen sneller aan het werk te krijgen. Mensen met een bijstandsuitkering moeten aan bepaalde eisen voldoen, anders krijgen ze tijdelijk een lagere uitkering. De gemeenten hebben de verantwoordelijkheid gekregen om dit te regelen, maar dat gebeurt niet goed.

Meewerken

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat er 36.300 personen met een bijstandsuitkering zijn die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Tussen juli 2017 en juni 2018 hebben gemeenten in totaal 150 mensen gekort. Gemeenten zeggen dat ze deze maatregel zelden nodig vinden, omdat de bijstandsgerechtigden wel "meewerken aan hun taalverplichting".

Van de gemeenten vraagt 40 procent geen tegenprestatie, blijkt uit het CBS-onderzoek. De staatssecretaris noemt de aanpak van de gemeenten "onwenselijk" en "zorgelijk". "Hiermee laten zij mensen onnodig aan de kant staan", schrijft zij in de brief aan de Tweede Kamer.

In de steek

Ze gaat nu met gemeenten praten over een strengere aanpak. "Voor mij staat voorop dat mensen niet in de steek worden gelaten, maar dat met hen meegedacht wordt over hun mogelijkheden, dat zij zich inspannen om de taal te leren en dat zij wat terug kunnen doen voor hun uitkering. Na de gesprekken kijkt Van Ark of ze "regulerende" maatregelen neemt. Welke dat kunnen zijn, wordt niet duidelijk uit de brief.

Vorig jaar zei Van Ark ook dat gemeenten beter moeten controleren of mensen met een bijstandsuitkering wel de Nederlandse taal machtig zijn. De Participatiewet wordt na vier jaar geëvalueerd.

BEKIJK OOK

Kabinet wil dat gemeenten taaleisen bijstandontvangers naleven

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:37
    reactie op (#1) herman_dad

Goedemorgen, ZEKER 'GOEDE'...MORGEN? 80-JARIGE NEDERLANDER VERLIEST NEDERLANDERSCHAP, door een bureaucratie van de koude grond die zijn weerga weer niet kent. De man heeft zich zijn hele leven lang ingezet voor de maatschappij, en is naar Duitsland verhuist toen wij daar in de Koude Oorlog nog troepen hadden gelegerd en les gaf aab kinderen van NL militairen, samen met zijn vrouw. Toen zijn loopbaan eindigde, bleven ze in Duitsland wonen en hadden op gegeven moment 2 paspoorten, NL en Duits...Geen probleem binnen de EU (regelgeving) werd hem verteld. Zijn NL-paspoort verliep en na vele jaren werd dit ten stadhuize voor zijn ogen verscheurd... Tja, LANDEN, STATEN....'NATIONALITEITEN'..?? We hebben er allen maar één echt: Die van Homo sapiens en alle anderen zijn bedacht door de mens zelf.. zo snel mogelijk afschaffen dus, deze onderlinge discriminatie pur sang. (Zie boek, clubhome)

Zie en lees art. van RTL-NIEUWS Twitter (bron)

13 augustus 2018 16:04

Verkeerd voorgelicht en nu na 80 jaar Nederlanderschap kwijt: 'Mijn vrouw was in tranen'.

Jan en Hinke Bouma 

© Eigen foto

Op je tachtigste je Nederlandse nationaliteit verliezen. Dat overkwam Jan Bouma die al veertig jaar in Duitsland woont, waar hij werkzaam was als leraar. "Op mijn oude dag word ik er zo uitgeknikkerd."

Als ambtenaar ging Bouma, een geboren en getogen Fries, naar het Duitse Bergen om les te geven op de voormalige Prins Clausschool. Daar gaf hij in totaal meer dan twintig jaar les aan kinderen van Nederlandse militairen. Toen de school werd opgeheven, besloot Jan om samen met zijn Nederlandse vrouw in Duitsland te blijven wonen. 

"Mijn kinderen zijn Duits, de kleinkinderen zijn Duits en ook de achterkleinkinderen die eraan komen zijn Duits. Maar mijn vrouw en ik zijn trots op onze Nederlandse nationaliteit", legt Jan uit. "Wij voelen ons juist erg Europees."

'Verkeerde informatie'

Bouma en zijn vrouw Hinke hadden allebei twee paspoorten, een Nederlandse en een Duitse variant. "Toen wij vorig jaar onze Duitse paspoorten gingen verlengen, heb ik gevraagd wat ik moest doen om de Nederlandse paspoorten te behouden. Ze zeiden dat het geen probleem is in Duitsland om twee paspoorten te hebben. Dat is Europese regelgeving." 

ZIE OOK: Duitsers mogen twee paspoorten hebben

Geen vuiltje aan de lucht dus. Toen Bouma en zijn vrouw vorige maand in Winschoten hun Nederlandse paspoorten gingen verlengen, kreeg hij te horen dat dit niet mogelijk was. "Ik had speciaal documenten van de Duitse overheid gekregen waarop te lezen is dat mijn vrouw en ik de Duitse en de Nederlandse nationaliteit hebben. Maar dat werd niet geaccepteerd. Ter plekke werden onze Nederlandse passen verscheurd. Mijn vrouw was in tranen." 

'Met de handen in het haar'

Bouma laat het er niet bij zitten. Hij wil graag zijn Nederlandse nationaliteit terug omdat hij niet weet waar hij aan toe is. "Ik heb altijd belasting betaald in Nederland en maak ook gebruik van Nederlandse voorzieningen zoals mijn pensioen. Ik weet niet of ik daar nu nog recht op heb. Eigenlijk weet ik helemaal niets." 

Dat hij verkeerd is voorgelicht, snapt de Fries niet zo goed. "Wij zijn toch allemaal één Europa. Nu word ik er op mijn oude dag zo uitgeknikkerd.'' Voor zijn vrouw (78) valt het gelukkig wel mee. "Zij heeft altijd in Duitsland haar belastingen betaald. Maar het is nog maar de vraag wat er voor mij overblijft."

'Kan toch niet'

De Nationale ombudsman heeft al een brief gekregen van Jan Bouma. "Maar ik heb nog geen antwoord gehad. Als ik niets hoor, wil ik de koning aanschrijven. Het kan toch niet zo zijn dat ik na al die jaren zomaar mijn Nederlanderschap kwijt ben.''

Actief informeren

De overheid moet Nederlanders die in het buitenland (gaan) wonen actief en gericht informeren over wanneer zij hun Nederlanderschap verliezen. Dit constateerde de Nationale ombudsman al eerder na onderzoek. Voor mensen die al ongewild en ongemerkt hun Nederlanderschap verloren zijn, moet een snelle mogelijkheid komen dit terug te draaien. 

Door het ontbreken van voorlichting verliezen sommigen nu hun Nederlanderschap zonder het te weten. Neem je een andere nationaliteit aan dan verlies je als Nederlander je Nederlanderschap, dat is de hoofdregel. Sommigen mogen wel twee nationaliteiten hebben, maar verliezen het Nederlanderschap als zij niet binnen tien jaar hun paspoort vernieuwen.  

Bron: Nationale ombudsman 

Meer op rtlnieuws.nl:

RTL Nieuws / Bert van Doorn

Gewijzigd op 2019-01-21 00:43:21
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 17 februari 2016 @ 00:55

Goedemorgen, in de Eerste Kamer is veel steun voor een wetsvoorstel dat het mogelijk maakt om het Nederlanderschap in meer situaties in te trekken. Dat was al mogelijk na een veroordeling voor terroristische misdrijven, maar kan voortaan ook bij mensen die zijn gestraft voor het geven of volgen van een terroristische training.

Zie en lees verder art. AD (bron)

http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/article/detail/4246065/2016/02/16/Getraind-met-IS-Dan-exit-Nederlanderschap.dhtml

http://www.ad.nl/ad/nl/5585/Home/800001409/Terreurdreiging-Europa/actua/index.dhtml

Zie verder ook eens: o.a. EU, de situatie in de Ukraine, de doelstellingen van de EU en ZEER VEEL NIEUWS EN WETENSWAARDIGHEDEN over Europa. En verder: o,a, minister Schulz-Van Haegen doet afstand van enkele bevoegdheden en VEEL NIEUWS OVER JUSTITELE DWALINGEN OF ANDERE POLITIEK BLUNDERS. En ook: o.a. beroep tegen verkeersboete's nu ook 'ónline' mogelijk. EN VEEL NIEUWS OVER DE POLITIE, ook voor veel mensen goed om te weten, b.v. En MAATSCHAPPELIJKE ONDERWERPEN die allen raken op de één of andere manier. Leest u zelf verder, TE VEEL OM TE NOEMEN, bij onderstaande clubs... 

http://justittieledwalingen.clubs.nl/forum - http://justittieledwalingen.clubs.nl/

http://maatschappelijke-belangen-beheerdersinfo.clubs.nl/forum

http://europese-unie.clubs.nl/forum - http://europese-unie.clubs.nl/

http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/forum - http://politie-en-alles-wat-er-misgaat.clubs.nl/ 

Extra wetenswaardig of nuttige infohttp://wereldverbeteraars.clubs.nl/ - http://ufos-en-graancirkels.clubs.nl/ - http://stadgroningen.clubs.nl/http://wemoetenbezuinigen.clubs.nl/ - http://voedselbank.clubs.nl/ - http://www.clubs.nl/cultuur-en-maatschappij/overheid-en-politiek - http://thealternative.clubs.nl/

handtekeningafbeelding