2167 keer bekeken

OPMERKELIJK lang proces tegen Holleeder

• dinsdag 15 juni 2021 @ 07:06
    reactie op (#16) herman_dad

Goedemorgen, KROONGETUIGE IN DE ZAAK HOLLEEDER, PETER LA. S., al MAANDEN ZOEK ..... We wachten maar af, het kan van alles zijn of betekenen? La S. sloot een deal met het OM in het grote liquidatieproces Passage. 

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter (bron)

NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 17:24

Kroongetuige tegen Willem Holleeder Peter La S. al maanden spoorloos

Extra beveiligde rechtbank op Schiphol ANP

Kroongetuige Peter La S., die dit najaar in het hoger beroep tegen Willem Holleeder als getuige moet optreden in de extra beveiligde rechtbank op Schiphol, is al maanden spoorloos.

Dat kwam naar voren bij een inhoudelijke behandeling van de zaak, bevestigt een woordvoerder van het OM. "Het is een raadsel waar hij is en het is niet duidelijk waarom we geen contact kunnen leggen met hem."

Het OM gaat niet uit van onwil van de kroongetuige. "De mogelijkheid is dat hem iets is overkomen zonder dat daar weet van is. Maar dat is speculeren." Het gerechtshof heeft het OM opdracht gegeven te blijven zoeken.

Ook advocaat is hem kwijt

Advocaat Jan Peter van Schaik van Peter La S. bevestigde aan het ANP dat zijn cliënt al enige tijd onvindbaar is en dat hij het "zorgwekkend" vindt. Ook hij staat voor een raadsel, zegt hij.

La S. moet in september of oktober getuigen in de zaak, zegt de woordvoerder. Een exacte datum is nog niet bekend, die moet het hof nog vaststellen.

Willem Holleeder levenslang

La S. sloot een deal met het OM in het grote liquidatieproces Passage. Hij legde belastende verklaringen af over onder meer zijn aandeel bij de moord op Kees Houtman (2005). Ook hielp hij bij het oplossen van de moord op Thomas van der Bijl (2006). In ruil daarvoor kreeg hij strafvermindering, een nieuwe identiteit en 1,4 miljoen euro om buiten Nederland een nieuw leven op te bouwen.

In 2019 werd Willem Holleeder al door de rechtbank veroordeeld. Hij kreeg levenslang voor het opdracht geven tot vijf liquidaties tussen 2002 en 2006, waarbij in totaal zes doden vielen. Hij werd eind 2014 aangehouden, omdat hij werd verdacht van betrokkenheid bij de liquidaties van Kees Houtman en Thomas van der Bijl.

Daar kwamen in 2015 verdenkingen van de moorden op zijn zwager Cor van Hout, Willem Endstra en John Mieremet bij. Bij de liquidatie van Van Hout in 2003 kwam ook botenverkoper Robert ter Haak om het leven.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel:

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 09 augustus 2019 @ 00:35
    reactie op (#15) herman_dad

Goedemorgen, IN DE ZAAK HOLLEEDER, 'GEUITTE BEDREIGINGEN TUSSEN ADVOCATEN en client', en na klacht bij en onderzoek van de 'deken van de Orde van Advocaten' WORDT DIT DOOR DEZE NIET DOOR MAATREGELEN tegen hen 'gehonoreerd', bijna zou je zeggen? Bovendien is b.v. Peter R. de Vries, toch - Boze advocaten zetten gesprek Holleeder-Peter R. de Vries online - hoofdrolspeler ook in deze, NIET GEHOORD in de zaak. Een 'beetje vreemd' zouden we kunnen zeggen? 

Geen maatregelen tegen advocaten Bénédicte Ficq en Stijn Franken.

De Holleeder tapes besproken in Jinek KRO-NCRV

VANDAAG, 21:58

BINNENLAND

De deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten neemt geen maatregelen tegen de advocaten Bénédicte Ficq en Stijn Franken, die in het proces tegen Willem Holleeder regels zouden hebben overtreden.

Deken Evert-Jan Henrichs onderzocht een vermeende bedreiging van Ficq aan het adres van Willem Holleeder. Ficq zou in 2011 in een gesprek met Holleeders advocaat Franken en een kantoorgenoot Holleeder hebben bedreigd. Volgens Franken zei Ficq in dat gesprek dat Holleeder een ontlastende verklaring moest afleggen over haar cliënt Dino Soerel, een van de kopstukken uit de onderwereld, "anders zou dat zeer ernstige gevolgen hebben".

Volgens de deken is na acht jaar niet meer te achterhalen wat Ficq destijds precies heeft gezegd en daarom vindt hij het niet nodig nu nog een procedure te starten bij de tuchtrechter. Wel heeft hij Ficq erop gewezen bij dit soort gelegenheden extra zorgvuldig te zijn.

Vertrouwenstelefoon

Na Ficqs vermeende bedreiging schond Franken de advocatenregels door zijn vertrouwenstelefoon, die uitdrukkelijk alleen is bedoeld voor contact tussen advocaten en hun cliënten, ter beschikking te stellen aan Willem Holleeder en misdaadjournalist Peter R. de Vries.

Holleeder wilde het dreigement van Ficq vastleggen in een opgenomen gesprek met De Vries. Die zou dat gesprek na een onnatuurlijke dood van Holleeder openbaar maken.

Volgens de deken was de actie van Franken verdedigbaar, maar had hij het besluit om zijn vertrouwenstelefoon beschikbaar te stellen niet zelf mogen nemen. Hij had advies moeten vragen bij de deken. Maar net als bij Ficq vindt hij het niet nodig om na acht jaar nog bezwaar te maken tegen de gang van zaken.

BEKIJK OOK

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zondag 07 juli 2019 @ 00:46
    reactie op (#14) herman_dad

Goedemorgen, toch nog vervolg ZAAK HOLLEEDER, dit ivm het OM dat HULP INHUURDE VAN PSYCHOLOOG die Holleeder 'duidde'. Ook zijn 'getuigen tegen hem' en anderen die voor hem negatief in beeld zijn, BANG VOOR EIGEN LEVEN, ook vanuit de PI kan hij zeker nog 'opdrachten geven'??

Miljuschka weigert in angst te leven Miljuschka weigert in angst te leven RTL-Nieuws, dochter Astrid Holleeder... o.a.

Aanklagers: psycholoog hielp ons om Holleeder te duiden.

Aanklagers Tammes (links) en Stempher (2e van links) vlak voor de uitspraak tegen Holleeder ANP

VANDAAG, 04:17

BINNENLAND

De aanklagers van Willem Holleeder hebben tijdens het strafproces hulp gekregen van een psycholoog met kennis van psychopathie om Holleeder te doorgronden. Dat schrijft de Volkskrant op basis van een uitvoerig interview met de twee aanklagers.

De psychologische bijstand hielp hen bij het opstellen van een verhoorplan. Ook kregen zij persoonlijke steun. "Het gaat erom: hoe blijf je overeind in zo'n grote zaak."

De twee officieren van justitie, Sabine Tammes en Lars Stempher, werkten vier jaar samen aan de zaak-Holleeder. Donderdag kreeg hij levenslang voor het geven van vijf moordopdrachten.

Van de psycholoog kregen zij het advies "nul contact met hem op te bouwen", om te voorkomen dat hij greep op hen kreeg. "Holleeder probeert altijd een wig tussen mensen te drijven, ook tussen ons. Daar is hij continu mee bezig", zegt Stempher.

Koning van onderwereld

Zijn zus Astrid Holleeder, die doorslaggevende getuigenissen aflegde in de strafzaak, noemt haar broer een psychopaat. Stempher zegt dat hij zich "onaantastbaar waande. De koning van de onderwereld."

"Dat hij een psychopaat is, heb ik ook gehoord van mensen die er verstand van hebben", zegt Tammes. "Maar zij hebben hem nooit gesproken, dus dat is een gemankeerde diagnose."

Toch gingen de aanklagers wel uit van dit soort trekken in de omgang met Holleeder. Zij hielden zoveel mogelijk afstand tot hem. "Het is heel onnatuurlijk", zegt Stempher. "Iemand doet aardig en wij reageren bot. We zorgen dat we onbereikbaar voor hem blijven."

"Dat vindt hij heel vervelend", aldus Tammes. Stempher: "Maar we hebben geleerd dat als je kijkt naar Holleeders karaktereigenschappen, het verstandig is hem zo te benaderen."

De twee officieren zeggen dat zij "in hun stoutste dromen" niet hadden verwacht dat Holleeders zussen zouden getuigen tegen hem. "Ongelofelijk. De bedreiging van Sonja en haar kinderen was voor hen de druppel", zegt Stempher.

Wraak

Ook Tammes en Stempher zijn bang voor bedreigingen, en vrezen, net als zijn zus Astrid, dat Holleeder het door zijn veroordeling op hen gemunt zou kunnen hebben. "Ik beweeg me nu vrij", zegt Stempher. "Maar ik weet zeker dat de stress toeneemt op de dag dat Holleeder uit de EBI (extra beveiligde instelling, red.) tussen allerlei gedetineerden komt."

BEKIJK OOK

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 06 juli 2019 @ 00:23
    reactie op (#13) herman_dad

Goedemorgen, GISTEREN DE UITSPRAAK IN 'ZAAK HOLLEEDER'. LEVENSLANG voor 6 moorden, althans de opdracht geven daartoe werd door de rechtbank bewezen verklaard. Overigens is in feite al aangekondigd in hoger beroepe te gaan door Holleeder en zijn advocaat. Veel in de media hierover, toch het volgende bericht zegt wellicht alles of veel:

Astrid Holleeder: 'Het zou zo fijn zijn als hij één keer sorry zei'. 

Willem Holleeder ANP

VANDAAG, 20:00

BINNENLAND

GESCHREVEN DOOR

Remco Andringa redacteur Politie en Justitie

Ze is blij dat er eindelijk gerechtigheid is, zegt Astrid Holleeder over de veroordeling van haar broer, die gisteren een levenslange celstraf kreeg opgelegd. "Anderzijds is het heel verdrietig dat het zover heeft moeten komen, dat we geen andere keuze hadden dan hem aan justitie uit te leveren."

Dubbele gevoelens dus, vertelt de zus van Willem Holleeder in een interview met de NOS. Vandaag verscheen een boek van Astrid Holleeder,Familiegeheimen, dat gaat over hoe zij en haar familie de rechtszaak van de afgelopen anderhalf jaar hebben beleefd.

Het gesprek is telefonisch. Astrid Holleeder (53) zelf ontmoeten is vanwege haar beveiliging op korte termijn niet mogelijk. Ze verwacht dat haar broer er alles aan zal doen om wraak te nemen en ook haar te vermoorden.

"Zeker als hij weer in een normaal gevangenisregime komt, zal het niet moeilijk zijn om het te organiseren. Dus ik maak mij geen illusies. Ik heb hem voor zijn gevoel enorm verraden en dat is natuurlijk ook zo. Dat hij wraak wil, daar ga ik van uit. En daar heb ik mij eigenlijk ook al bij neergelegd."

Beluister hier het hele interview met Astrid Holleeder:

Video afspelen

15:47

Astrid Holleeder: 'Het zou zo fijn zijn als hij een keer 'sorry' zou zeggen'

"Wat ik wilde, is dat hij zou stoppen", zegt Astrid over haar oudere broer. "Ik denk dat niemand iemand levenslang toewenst. Je hoopt altijd dat iemand leert van eerdere straffen en zoekt naar een manier om het voortaan anders te doen. Maar als dat keer op keer onmogelijk blijkt, wordt het eigenlijk onvermijdelijk dat je iemand uit de samenleving haalt."

Tijdens het proces werden de zussen Holleeder dagenlang ondervraagd door de rechtbank en de verdediging. Het was een zware tijd, staat in Astrids nieuwe boek. Ook voor de inmiddels 83-jarige moeder van Willem, Astrid en Sonja Holleeder. "Voor haar is het bij tijd en wijle heel moeilijk geweest om te moeten aanhoren over wat hij zei over de gang van zaken binnen de familie, omdat zij weet dat het anders zit."

Haar moeder heeft zich erbij moeten neerleggen dat ze haar zoon niet meer zal zien. "Enerzijds is dat een soort opluchting, als je het zo zou mogen zeggen. Anderzijds blijft het natuurlijk intens verdrietig omdat zij ook denkt: hoe heeft het allemaal zo kunnen gebeuren?"

Mediacampagne

Willem Holleeder schreef meteen na de uitspraak gisteren een verklaring, waarin hij stelde dat de "ongekende mediacampagne" van zijn zussen zijn effect niet had gemist. Astrids eerste boek was een afrekening met het beeld van de joviale knuffelcrimineel en ook in haar laatste boek speelt haar broer een hoofdrol. Heeft Willem Holleeder een punt?

"Ik schrijf mijn boeken niet voor of tegen hem", reageert Astrid. "Ik schrijf ze omdat ik mijn verhaal kwijt wil aan de mensen waarvan ik denk dat die er toe doen."

Wappie

Zes jaar is Astrid Holleeder nu met "de kwestie" bezig en het einde is nog niet in zicht. Willem Holleeder heeft al aangekondigd in hoger beroep te gaan en vermoedelijk zal de zaak doorspelen tot aan de Hoge Raad.

Maar de eerste uitspraak ligt er nu. Haar verklaringen zijn als betrouwbaar beoordeeld, iets waar ze zelf niet aan twijfelde. "Maar het is heel fijn om bevestiging te horen van een rechter, iemand die objectief en feitelijk naar de bewijsmiddelen kijkt. Als je anderhalf jaar hebt moeten horen dat je een leugenaar bent en wappie, dan is het wel fijn als iemand een keer zegt: het klopt wat je zegt."

Het zou zo fijn zijn als hij één keer zei: sorry wat ik Cor heb aangedaan.

Astrid Holleeder

Bij menig betrokkene was de ontlading groot, gisteren. De dochter van slachtoffer Thomas van der Bijl slaakte een diepe gil in de rechtszaal, nadat het vonnis was uitgesproken.

Astrid: "Zij schreeuwt vanuit haar tenen. Dertien jaar lang heeft ze zich lopen opwinden en zich ellendig gevoeld en dan komt er zo'n ontlading."

Spijt

Eén ding had Astrid Holleeder vurig gehoopt: dat haar broer toch nog spijt zou betuigen. "Het zou zo fijn zijn als hij één keer zei: sorry Son, dat ik je bedreigd heb. Sorry wat ik Cor heb aangedaan. Gewoon één keer, uit zijn mond. Nu moet je het van de rechter horen. Dat is ook prima, maar daar gaat het niet om. Uiteindelijk gaat het erom dat je graag erkenning wil van degene die het doet."

Iets dat iedere getuige, slachtoffer en nabestaande kan beamen, denkt ze. "Dan repareert het pas echt. Dat was ook het gevoel dat we hadden toen hij wegliep. Waarom allemaal? Wij zijn helemaal geen nare mensen. We zijn eigenlijk heel liefdevol met elkaar. Waarom is het nodig om je zo te verhouden tot je eigen familie?"

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • woensdag 03 april 2019 @ 00:43
    reactie op (#12) herman_dad

Goedemorgen, OOK DIT LIJKT EEN ONEINDIG VERHAAL... Holleeder weet uiteraard van niets in 'zijn laatste woord' voor de Rechtbank. De uitspraak is over enige tijd maar zeker is dat er wel Hoger beroep zal komen, óf Holleeder 'of het OM zullen het er niet mee eens zijn, welke uitspraak ook.

'Astrid is wappie. Ik heb geen opdracht gegeven voor moorden'

VANDAAG, 12:33 AANGEPAST VANDAAG, 13:03

BINNENLAND

GESCHREVEN DOOR

Remco Andringa redacteur Politie en Justitie 

Met de armen over elkaar gebogen en uit het blote hoofd vertelde Willem Holleeder vandaag aan de rechtbank wat hij nog kwijt wilde, ter afsluiting van zijn rechtszaak.

Holleeder wilde graag nog eens onder de aandacht brengen dat zijn zus Astrid volgens hem niet goed bij haar hoofd is. Astrid wijst hem aan als verantwoordelijke voor verschillende moorden, nam stiekem gesprekken op die dat zouden bewijzen en stapte naar de politie.

Beluister hieronder een samenvatting van wat Holleeder zei. Je hoort hem praten, maar je ziet hem niet:

Video afspelen

03:10

Holleeder: ik zit niet achter moorden en Astrid heeft spin in haar hoofd

"Ik ben geen psycholoog en geen psychiater, ik heb geen witte jas. Maar ik ken haar zo oud als ze is. Ze heeft altijd gedacht dat ze wordt gevolgd. Dan was er niets aan de hand. In de Jordaan zeggen we: die heeft een spin in d'r hoofd. Die is wappie."

Hij wilde nog maar eens een voorbeeld geven van haar 'spinnengedrag', van vroeger, toen Astrid nog in een strandtent werkte. "Ze zei toen op een ochtend: 'Ik heb een pistool gekocht. Die ligt onder mijn kussen. Want ik heb iemand ontslagen die me wat aan wil doen.' Kijk, dat is het gedrag. Ze is altijd bang dat iemand haar wat aan wil doen."

Holleeder zei er zeker van te zijn dat ze alles "kapot gelogen" heeft. "Dat is nou eenmaal zo. Het is zoals ik het zeg. Ze liegt alles bij elkaar en het gaat haar allemaal om het geld."

Holleeder laat tijdens het eerste gedeelte van de zitting alles over zich heen komen NOS

De verdachte benadrukte nogmaals dat hij niets met de vijf liquidaties te maken heeft die het Openbaar Ministerie aan hem toeschrijft.

Over de moord op Cor van Hout: "Ik heb geen enkel motief om Cor van het leven te beroven. Ik zou niet weten waarom."

Dat hij zijn criminele vermogen in handen probeerde te krijgen is onzin, zei Holleeder. "Ik heb de Achterdam (prostitutiepanden waarin Heineken-losgeld zou zijn belegd, red.) niet gepikt. Dat was van Sonja en de kinderen. Ik heb daar niks mee te maken."

Over vastgoedman Willem Endstra: "Hij wist dondersgoed dat hij zelf niet de waarheid sprak, toen hij met de politie praatte." Endstra zei kort voor zijn dood tegen de recherche dat hij bang was vermoord te worden door Willem Holleeder. "Ik zit daar niet achter. Ik heb geen opdracht gegeven en ook geen geld beschikbaar gesteld."

De dood van crimineel John Mieremet: "Daar heb ik helemaal niks mee te maken. Hij had zoveel vijanden. Dat was een kwestie van achteroverleunen. En inderdaad, het loste zich vanzelf op."

Hasjhandelaren Kees Houtman en Thomas van der Bijl: "Daar heb ik geen problemen mee gehad."

Na een half uur vindt Holleeder dat alles is gezegd. "Ik kan alles nog wel een keer herhalen, maar daar zal ik u niet mee vervelen. Dit was het."

BEKIJK OOK

Laatste woord voor Willem Holleeder

OM eist levenslang tegen Willem Holleeder

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • zaterdag 02 maart 2019 @ 00:25
    reactie op (#11) herman_dad

Goedemorgen, LEVENSLANG GEEIST TEGEN HOLLEEDER. Geen verrassing, doch de verdediging komt volgende week nog aan de beurt en dan later over enkele weken de uitspraak. Toch zeker nog geen gelopen juridische race, want mogelijk kan er daarna nog een hoger beroep volgen ook? Hoewel dat in dit zo ongeveer langstlopende opmerkelijke proces ook weer een juridische oprekking is van mogelijk 'verdedigend onvermogen', heeft een ieder het recht daartoe.

Strafeis tegen Holleeder: 'Van der Bijl had geen schijn van kans'

VANDAAG, 12:01

BINNENLAND

Willem Holleeder arriveert in een beveiligde auto bij de extra beveiligde rechtbank ANP

Tegen Willem Holleeder is levenslang geëist. De officieren van justitie achten de verdachte verantwoordelijk voor vijf huurmoorden. In dit artikel houden we je op de hoogte van wat er gebeurt in de rechtszaal.

14:00

Het Openbaar Ministerie eist levenslang tegen Holleeder. Volgens het OM is hij (mede-)opdrachtgever van vijf liquidaties in de periode 2003 - 2006.

Het gaat om de moorden op Cor van Hout, Kees Houtman, Thomas van der Bijl, Willem Endstra en John Mieremet. "De straf moet duidelijk maken dat de maatschappij geen genoegen neemt met mensen als verdachte, die menen te kunnen beslissen over andermans leven, geld en goederen," zegt de officier.

12.20

Het OM ziet ook voldoende bewijs dat Holleeder mede-opdrachtgever was voor de moord op kroegbaas Thomas van der Bijl in 2006. Die vreesde al langer voor zijn leven. Hij droeg een kogelwerend vest en nam zijn kinderen niet mee in zijn auto. Van der Bijl had ruzie met Holleeder en was al eens door hem in elkaar geslagen.

Volgens het OM heeft Holleeder hem laten liquideren omdat hij met de politie praatte. De liquidatie mislukte drie keer. Voor de vierde poging werden twee "kamikazes" ingehuurd, jonge jongens zonder ervaring die de klus voor 60.000 euro deden.

"Thomas van der Bijl had geen schijn van kans", zegt de officier van justitie. Hij werd in zijn café in Amsterdam-West doodgeschoten.

Het jonge tweetal werd gepakt, ze zijn al veroordeeld. Zij wezen naar hun opdrachtgever, "moordmakelaar" Fred Ros. Die werd na zijn veroordeling kroongetuige en hij beschuldigde de criminele organisatie rond Willem Holleeder.

De officieren van justitie zijn nu klaar met het bespreken van de vijf moorddossiers. Ze zien in alle zaken voldoende bewijs om Holleeder aan te wijzen als (mede-)opdrachtgever. Daarbij baseren ze zich op getuigenverklaringen van twee kroongetuigen, de zussen en de ex van Holleeder en andere getuigen. Ook gaven ze bij iedere moord aan wat volgens hen het motief van Holleeder was.

11.20 uur

Voordat de officieren van justitie vanmiddag de strafeis uitspreken, wordt eerst nog het bewijs in de twee laatste moordzaken doorgenomen, de moord op Kees Houtman en Thomas van der Bijl. Voor deze zaken is er meer bewijs dat Holleeder mede-opdrachtgever was dan voor de andere liquidaties.

Belangrijk bewijs in de zaak-Houtman wordt geleverd door kroongetuige Peter La S. Hij bekende dat hij een van de schutters was en verklaarde dat hij zelf hoorde hoe Holleeder doorgaf in welke volgorde de moorden moesten worden gepleegd, met het voor deze zaak cruciale zinnetje "Osdorp eerst".

Kees Houtman woonde in Amsterdam-Osdorp en hij werd als eerste vermoord. Ook andere getuigen wijzen Holleeder aan als opdrachtgever voor de moord.

Ben je het overzicht kwijt in dit megaproces, bekijk dan onze uitlegvideo:

Video afspelen

01:57

Het Holleeder-proces: wie is wie?

Voor de twee liquidaties op Houtman en Van der Bijl is een voormalige kompaan van Holleeder, Dino Soerel, al eerder veroordeeld tot levenslang. Volgens het gerechtshof vormden Holleeder en Soerel een criminele organisatie.

Pas als de officieren van justitie klaar zijn met hun vierdaagse eindpleidooi komt de verdediging aan het woord. Holleeder heeft altijd ontkend dat hij opdracht heeft gegeven voor liquidaties.

Het dossier-Holleeder is enorm: 1244 ordners met daarin meer dan een half miljoen pagina's. In de rechtszaak zijn 62 getuigen gehoord.

BEKIJK OOK

Een jaar Holleederproces: de rode draad van de soap

Holleeder over zijn levensloop: 'Ik had geen andere keuze'

OM: zussen betrouwbaar, Holleeder liegt en bedriegt

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • woensdag 13 februari 2019 @ 00:30
    reactie op (#10) herman_dad

Goedemorgen, BIJNA NU DE ´HOLLEEDER SOAP´ als het niet zo ernstig was, ADVOCATEN, MEDIA, betrokken JOURNALISTEN, alles en iedereen rolt over elkaar heen bij het openbaar maken van de z.g. ´Holleeder tapes´ door misdaad journalsit Peter R. de Vries. En er is er maar één die lachend, nu ja als een boer met kiespijn dan, toch in zijn cel zit. Degene waar het over gaat, hij krijgt vermoedelijk toch wel levenslang en denkt ´ik heb ze ALLEMAAL TE PAKKEN´...

Zie en lees verder art. van NOS-NIEUWS Twitter bron 

Boze advocaten zetten gesprek Holleeder-Peter R. de Vries online

VANDAAG, 10:05

AANGEPAST OM 13:54

BINNENLAND

Willem Holleeder luistert terwijl Peter R. de Vries als getuige wordt gehoord ANP

De advocaten van de veroordeelde crimineel Dino Soerel hebben de transcriptie online gezet van een gesprek dat Willem Holleeder in 2011 voerde met misdaadjournalist Peter R. de Vries.

Het was al langer bekend dat De Vries de opname vanavond in RTL Boulevard wil laten horen. De advocaten van Soerel, van bureau Ficq & Partners, wilden hem voor zijn. Ze schrijven op hun website dat De Vries een verkeerd beeld van de werkelijkheid naar buiten brengt en "op uiterst bedenkelijke wijze" journalistiek bedrijft.

Samenwerking

De opname is uitgebreid aan de orde geweest in het proces dat momenteel tegen Holleeder wordt gevoerd over vijf liquidaties in de Amsterdamse onderwereld. Holleeder zegt niets over liquidaties, maar spreekt in de visie van het OM wel over de samenwerking met Soerel en de begin 2011 geliquideerde Stanley Hillis. Zo hadden Holleeder en Soerel 'gesprekken' met de vermoorde vastgoedhandelaar Willem Endstra over 10 miljoen euro die Hillis tegoed had van Endstra.

Holleeder: "Stanley Hillis ja. Die ouwe had geld tegoed van Endstra. En die wilde dat geld gewoon hebben en euh die heeft mij daarbij betrokken. Die is bij mij geweest, die zegt 'luister ik heb geld tegoed' dit en dat en zus en zo. Nou, dus heb ik daar gesprekken over gevoerd en bij die gesprekken is Dino Soerel natuurlijk wel aanwezig geweest, namens de ouwe."

Holleeder ontkent dat hij en Soerel Endstra bij deze gesprekken hebben bedreigd.

Leugens

Soerel verzet zich tegen Holleeders voorstelling van zaken en zegt dat diens "leugens" schadelijk voor hem zijn. Hij zit een levenslange celstraf uit en is in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. Soerel heeft ook met justitie over de opname gesproken en er gehakt van gemaakt, zeggen zijn advocaten.

Het OM ziet de opname van het gesprek als ondersteunend bewijs voor de verklaringen die Holleeders zussen Astrid en Sonja hebben afgelegd en als bewijs dat Willem Holleeder deel uitmaakte van een criminele organisatie.

Mediaoorlogje

"Wat je nu ziet gebeuren is een soort van mediaoorlogje", zegt NOS-justitieredacteur Remco Andringa. Het RTL-programma wordt gemaakt met Peter R. de Vries en John van den Heuvel die goede banden hebben met Astrid en Sonja Holleeder, en die zeer belastende verklaringen over hun broer hebben afgelegd.

Donderdag begint het OM aan zijn afronding in deze zaak, op 1 maart volgt de eis. "Het lijkt een laatste poging om de beeldvorming rond Holleeder te beïnvloeden, namelijk echt duidelijk maken dat het een leugenaar is", zegt Andringa.

Onderzoek naar advocaten

Uit de transcriptie blijkt dat Holleeders advocaat, Stijn Franken, willens en wetens zijn telefoon beschikbaar stelde die alleen gebruikt mag worden voor contact tussen hem en zijn cliënten. Deze 'geheimhouderstelefoon' mag door de politie niet worden afgeluisterd. Opvallend is ook de beschuldiging van Holleeder in het gesprek met De Vries dat hij door Soerels advocaat Ficq zou zijn bedreigd.

De Amsterdamse Orde van Advocaten heeft hier in januari een onderzoek naar ingesteld. Deken Henrichs heeft vrijdag op de website van de orde laten weten dat hij niet wil dat advocaten tijdens dit onderzoek uitlatingen doen over deze kwesties. Hij heeft alle betrokken advocaten daarom verzocht zich van commentaar te onthouden zolang het onderzoek loopt.

BEKIJK OOK

Dino Soerel wil getuigen: 'Helemaal klaar met leugens Holleeder'

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • dinsdag 15 januari 2019 @ 00:21
    reactie op (#9) herman_dad

Goedemorgen, HOLLEEDER VERKLAART DAT 'HIJ IN HET LEVEN GEEN ANDERE KEUZE HAD'. In feite heeft iedereen die wél...? Ook is er in de zitting van vandaag verder ingegaan op de geluidsband van Peter R. de Vries. Zie vorige artikel. Ook zeker van belang in juridische zin of een advocaat of advocaten hierbij buiten het ambtelijke boekje zijn gegaan. 

Holleeder over zijn levensloop: 'Ik had geen andere keuze'

VANDAAG, 19:12

AANGEPAST OM 19:33

BINNENLAND

Holleeder en Franken voor aanvang van een rechtszitting ANP

GESCHREVEN DOOR

Mattijs van de Wiel verslaggever

Op de vijftigste zittingsdag in het Holleederproces worden de persoonlijke omstandigheden van de verdachte besproken. Een vast onderdeel van iedere strafzaak. In de zaak tegen de bekendste crimineel van Nederland wordt het een openhartig gesprek tussen de rechtbankvoorzitter en verdachte Holleeder.

"In ieder mens zit vanaf het begin een wolf en een lam", zo begint rechter Frank Wieland. Hij probeert erachter te komen hoe dat bij Holleeder is gegaan. Die maakt zich er met een grap vanaf. "Dan ben ik de goudvis, die zit vast in een kom."

Als de rechter doorvraagt over waar het fout is gegaan wijst Holleeder, zoals hij vaker deed, op zijn afkomst. Geboren in volkswijk De Jordaan, op straat opgegroeid. "Als ik de mogelijkheid had gehad om iets op te bouwen met kapitaal van mijn ouders, dan had ik hier niet gezeten. Ja, ik heb de verkeerde weg genomen. Natuurlijk had ik het anders willen doen, maar ik heb die keuze niet gehad."

Holleeder grijpt iedere gelegenheid aan om af te geven op zijn familie. "Ze klagen dat ze zo geleden hebben onder de Heinekenontvoering, maar daarna hebben ze geen armoe meer gekend. Mijn moeder heeft alles gekregen wat ze wilde. Ze hebben er ook van meegeprofiteerd."

In slaap gevallen bij Judas

Belangrijkste mikpunt is zus Astrid. "Ze doet alsof ze zo geweldig is, maar ze is een pathologische leugenaar." Het beeld dat ze van zichzelf schetst klopt niet, zegt hij. Hij heeft gisteravond in zijn cel naar de tv-serie Judasover haar gekeken en is halverwege in slaap gevallen, zo saai vond hij het.

Astrid zette Willem neer als een psychopaat, een man met twee gezichten. "Dat ben ik zeker niet", zegt hij. Ja, als hij chagrijnig is kan hij zich voorstellen dat mensen bang worden. "Meestal ben ik aardig, maar soms kan ik uit mijn slof schieten en dan zeg ik dingen die ik niet meen. Dat is na een half uur voorbij."

Holleeder is eerder veroordeeld omdat hij mensen in elkaar had geslagen. "Ja, ik geef weleens een klap", zegt hij. "Maar ik ben niet zoals mijn vader. Bij mij is er dan ook echt iets aan de hand." Holleeder zegt van zichzelf dat hij niet tegen onrecht kan.

Ik ben wel Willem Holleeder natuurlijk.

Willem Holleeder

Het is een aaneenschakeling van Holleederiaanse uitspraken. Hij vertelt over zijn leven. Veel geld, hij kon alles doen. Maar wat het soms saai maakte is dat hij een ochtendmens is "terwijl de meeste boeven niet voor twee uur 's middags uit hun bed komen". Er waren altijd meerdere vriendinnen. Als ze het daar niet mee eens waren, hadden ze pech. "Het was alleen lastig met de feestdagen, want dan wilden ze allemaal dat ik bij ze was."

Tot slot vraagt rechtbankvoorzitter Wieland hoe Holleeder terugkijkt op de vijftig zittingsdagen. "Ik heb mijn best gedaan om het allemaal zo goed mogelijk uit te leggen", antwoordt Holleeder. "Het was best wel moeilijk. Ik ben wel Willem Holleeder natuurlijk. Dat weegt altijd mee."

Voorzitter Wieland verzekert hem dat de rechtbank onbevangen naar zijn zaak zal kijken. De behandeling van de zaak zit erop. Over vier weken beginnen de slotpleidooien van de officieren van justitie en van de advocaten. Daarna krijgt Holleeder nog één keer het woord. De uitspraak in zijn zaak staat voor begin juli gepland.

BEKIJK OOK

Dino Soerel wil getuigen: 'Helemaal klaar met leugens Holleeder'

Peter R. de Vries geeft telefoongesprek met Holleeder aan OM

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • donderdag 10 januari 2019 @ 00:29
    reactie op (#8) herman_dad

Goedemorgen, ONDERZOEK DEKEN ORDE ADVOCATEN ONDERZOEKT 'INTEGER HANDELEN' in Holleederproces. De avocaten van destijds criminelen Soerel en Holleeder zouden met de 'geheime telefoon' die alleen is bestemd voor gebruik tussen advocaat en verdachte een heimelijk gesprek, bekentenis hebben opgenomen via Peter R. de Vries. Ook zou één der advocaten de andere verdachte hebben 'bedreigd'? 

Onderzoek naar gebruik 'advocatentelefoon' door Peter R. de Vries

GISTEREN, 22:17

BINNENLAND

Advocaat Stijn Franken in 2016 ANP

De deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten onderzoekt de gang van zaken rond het opgenomen telefoongesprek dat Peter R. de Vries maandag aan het Openbaar Ministerie gaf. In dat gesprek met Willem Holleeder deed de ontvoerder van Freddy Heineken onder meer opmerkelijke uitspraken over een aantal criminelen.

De Vries zou dat gesprek hebben gevoerd met de 'geheimhouderstelefoon' van Holleeders toenmalige advocaat Stijn Franken. Een geheimhouderstelefoon is een vertrouwelijke lijn waarmee advocaten met hun cliënten kunnen bellen zonder afgeluisterd te worden.

Het is niet de bedoeling dat anderen hier gebruik van maken, dus wil deken Evert-Jan Henrichs weten hoe dat in dit geval mogelijk is geweest. Hij wil verder geen mededelingen doen "gezien mijn wettelijke geheimhoudingsverplichting en met name omdat dit zich heeft afgespeeld in een uiterst mediagevoelige zaak die bovendien nog onder de rechter is."

BEKIJK OOK

'Kopstukken onderwereld overwogen moord op officier van justitie'

Crimineel Soerel aangehouden voor meer liquidaties

Deel dit artikel: 

handtekeningafbeelding
  • dinsdag 08 januari 2019 @ 00:12
    reactie op (#7) herman_dad

Goedemorgen, IN DIT OPMERKELIJKE LANGE HOLLEEDER PROCES TOCH EEN OPMERKELIJKE ONTWIKKELING: Peter R. de Vries geeft kennelijk zeer belastende opname, verklaring van Holleeder aan het OM. Hierin verklaart hij expliciet WEL contacten te hebben gehad met 2 andere, inmiddels ook geliquideerde criminelen. Waarvan hij altijd beweerde 'van niet'...? 

Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS Twitter (bron)

VANDAAG, 15:54

BINNENLAND

Peter R. de Vries komt op 22 mei 2018 aan bij de rechtbank om als getuige te worden gehoord ANP

Misdaadjournalist Peter R. de Vries heeft een opname van een gesprek uit 2011 met crimineel Willem Holleeder aan het Openbaar Ministerie gegeven. De opname is toegevoegd aan het dossier van de strafzaak tegen Holleeder, die ervan wordt verdacht dat hij de opdrachtgever is van vijf liquidaties.

Volgende week zal De Vries tijdens de rechtszaak als getuige worden gehoord over de opname. Het betreft een telefoongesprek dat De Vries voerde op het kantoor van Holleeders toenmalige advocaat Stijn Franken. Holleeder zat op dat moment in de gevangenis wegens afpersing.

Het gesprek, dat een uur zou hebben geduurd, volgde op een vertrouwelijke brief die Holleeder aan De Vries had gestuurd en die vorig jaar al aan het strafdossier werd toegevoegd.

Opmerkelijk

Volgens NRC Handelsblad, dat de opname heeft beluisterd, vertelt Holleeder onder meer gedetailleerd over zijn samenwerking met Dino Soerel en Stanley Hillis, die begin 2011 werd geliquideerd. Dat is opmerkelijk, omdat Holleeder in de rechtszaal steeds heeft ontkend dat hij zakelijke banden met hen had.

Zowel de brief als het gesprek was wat Holleeder betreft strikt vertrouwelijk; hij wilde dingen vertellen die pas openbaar mochten worden als hij zou worden vermoord. Maar nadat De Vries door Holleeder met de dood was bedreigd, voelde de journalist zich niet meer gebonden aan geheimhouding.

'Vrijwel niks nieuws'

De Vries gaf de brief daarom afgelopen voorjaar aan het OM en werd daarover ook al gehoord als getuige. Het OM noemde de brief toen "cruciaal" en "zeer belastend". Holleeder weigerde er vragen over te beantwoorden.

Holleeders huidige advocaat Sander Janssen zegt op Twitter dat het telefoongesprek met De Vries "vrijwel niks nieuws" bevat; zo zou er niets worden gezegd over liquidaties. Verder wil Janssen er niets over kwijt; hij zal erop reageren op de zitting, "waar het hoort".

Sander Janssen

@sanderja

En natuurlijk weer de bekende dubbelslag van Telegraaf en NRC. En om dan toch maar iets te zeggen: in dat hele gesprek wordt helemaal niks gezegd over liquidaties en staat vrijwel niks nieuws. https://t.co/J20e4BYj2V via @telegraaf

9 uur geleden

BEKIJK OOK

Holleeder is hoogtepunt voor tekenaars, en niet alleen vanwege de neus

Crimineel Soerel aangehouden voor meer liquidaties

Holleeder vijf dagen verhoord: 'U maakt overal zo'n punt van'

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2019-01-08 00:17:54
    handtekeningafbeelding