2168 keer bekeken

OPMERKELIJK lang proces tegen Holleeder

• dinsdag 02 oktober 2018 @ 00:16
    reactie op (#6) herman_dad

Goedemorgen, VERVOLG ZAAK HOLLEEDER: LANGZAAM SLUIT ER ZICH EEN JURIDISCH NET RONDOM HEM en andere 'top' criminelen. O.a. Dino Soerel, al levenslang voor dezelfde zaken, is nu ook aangehouden in zaken samenwerking met Holleeder en 2 moorden o.a. op Endstra en Mieremet. Wij blijven volgen maar zaols gezegd, meerdere berichten nog komende tijd voordat deze zaak geheel 'rond' is. . 

Zie en lees verdr art. van NU.nl Twitter (bron)

Dino S. aangehouden voor betrokkenheid bij moord op Endstra en Mieremet

Foto: ANP

Gepubliceerd: 01 oktober 2018 15:54 Laatste update: 01 oktober 2018 19:48

Dino S. is maandagochtend in zijn cel aangehouden voor betrokkenheid bij de moorden op Willem Endstra en John Mieremet. S. zit al een levenslange gevangenisstraf uit omdat hij opdracht gaf voor het liquideren van Kees Houtman en Thomas van der Bijl.

Dat laat de politie maandag weten. De politie meldt ook dat crimineel Donald G. is aangehouden in zijn villa nabij Alicante in Spanje voor betrokkenheid bij de liquidatie van Endstra in mei 2004. Ook wordt hem deelname aan een criminele organisatie ten laste gelegd.

Welke informatie heeft geleid tot de aanhouding van de twee, is niet duidelijk. Wel is het al langer de overtuiging van justitie dat Dino S. samen met Willem Holleeder en Stanley Hillis een criminele organisatie vormde die opdrachten voor liquidaties gaf.

Dino S. werd al veroordeeld voor de moorden op Houtman en Van der Bijl. Zaken waar ook Holleeder voor terechtstaat. Nu komt daar ook de verdenking bij dat Dino S. betrokken is bij de liquidaties van Endstra en Mieremet in november in 2005. Eveneens twee moorden waarvoor Holleeder zich moet verantwoorden bij de rechtbank.

Dino S. wordt ook afpersing van Endstra ten laste gelegd. Holleeder is hiervoor al veroordeeld. 

'Aanhouding Dino S. is belangrijke doorbraak'

'Aanhouding Dino S. is belangrijke doorbraak'

Donald G. al eerder genoemd als opdrachtgever voor moord op Endstra

De naam van Donald G. werd eerder door Natik Abassov genoemd als opdrachtgever van de moord op Endstra. Abassov wordt gezien als de schutter van de zakenman in mei 2004. Het leidde echter niet eerder tot de aanhouding van Donald G.

Abassov heeft nooit uitgebreider kunnen vertellen over de vermeende betrokkenheid van Donald G., omdat hij in 2012 overleed in zijn cel aan een hersenbloeding. 

OM ziet crimineel als tussenpersoon

Het lijkt er niet op dat justitie Donald G. als opdrachtgever ziet. Onlangs bracht het Openbaar Ministerie (OM) nog ter sprake dat zij de crimineel beschouwen als tussenpersoon tussen de leiders van de criminele organisatie en de uitvoerders van liquidatie. Zo zitten er foto's in het dossier van de moord op Endstra waarop te zien is dat hij ontmoetingen heeft met Dino S. 

Ook zou Donald G. in contact hebben gestaan met enkele personen die ervan worden verdacht betrokken te zijn geweest bij de uitvoering van de liquidatie op Endstra. De verdachten zouden volgens justitie een van de moordcommando's van de groep-Holleeder en Dino S. zijn geweest.

Mieremet werd in Thailand doodgeschoten. Opvallend genoeg was de verdachte Ali N. op dat moment ook in het land aanwezig, net als Natik Abassov.

In de zaak-Endstra zijn Ali N., Ozgur C. en Ziya G. vrijgesproken, maar is het hoger beroep onlangs van start gegaan.

Advocaten van Holleeder gaan zich beraden op consequenties

De advocaten van Holleeder zeggen in een korte reactie dat ze zich gaan beraden op wat voor consequenties deze aanhoudingen hebben voor de zaak tegen Holleeder. Verder willen ze niet inhoudelijk reageren.

Dinsdag gaat het proces tegen Holleeder weer verder en zal het OM mogelijk met een reactie komen.

Advocaat Dino S. noemt verklaringen oude wijn in nieuwe zakken

Nico Meijering, de advocaat van Dino S., "betreurt" het dat De Telegraaf eerder op de hoogte is gesteld van de reden van de arrestatie van Dino S. dan Dino S. zelf. 

Volgens Meijering was de recherche "nog niet gereed" voor verhoor van Dino S., waar Meijering wel op had aangedrongen.

De nieuwe verdenkingen waarvoor Dino S. is aangehouden, zijn volgens de advocaat gebaseerd op oude verklaringen van de inmiddels overleden Hidir Korkmaz en de anonieme getuige Q5. "Oude wijn in nieuwe zakken", noemt Meijering het. "Die zouden de nieuwe aanhouding niet mogen rechtvaardigen."

Door: NU.nl/Joris Peters 17 reacties  

Lees meer over: 

Willem Holleeder Misdaad in Nederland

handtekeningafbeelding
  • zondag 18 maart 2018 @ 00:37
    reactie op (#5) herman_dad

Goedemorgen, het PROCES HOLLEEDER vervolg: JUSTITIE SLOOT IN 2017 DEAL om 'prostitutiepanden Alkmaar aan de Staat af te staan'? 'Miljoendeal'...opmerkelijk weer.

Zie en lees verder art. NU.nl (bron)

Zaterdag 18 maart 2018 

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Justitie sloot in 2017 deal met weduwe Grifhorst over panden op Achterdam 

Gepubliceerd: 17 maart 2018 12:28 Laatste update: 17 maart 2018 12:42

• Justitie heeft in 2017 een overeenkomst gesloten met de weduwe van Rob Grifhorst om haar panden op de Achterdam in Alkmaar aan de Staat af staan. Grifhorst zou de panden van Sonja Holleeder hebben gekocht, die ze op haar beurt erfde van haar man Cor van Hout.

Dat heeft de zoon van Grifhorst aan misdaadjournalist Harry Lensink bevestigd naar aanleiding van het artikel in het AD. Lensink meldt dit aan NU.nl.

De krant bracht vrijdag het verhaal dat zes prostitutiepanden uit Alkmaar met een waarde van meerdere miljoenen euro’s vorig jaar zijn afgestaan aan de Staat. Mogelijk om strafvervolging af te kopen. Uit navraag van Lensink blijkt dat een van die overeenkomsten is gesloten met Nettie Grifhorst.

De advocaat van Willem Holleeder, Sander Janssen, zegt dit verhaal ook te kennen. "Ik wist dit eigenlijk al", zegt hij in een reactie na de zitting op vrijdag

De panden op de Achterdam spelen een belangrijke rol in het Holleeder-proces. Het vastgoed werd aangekocht met het verdwenen Heinekenlosgeld. Net als prostiutiepanden en gokhallen in Amsterdam. De investering werd door Rob Grifhorst gedaan namens Willem Holleeder en mede-Heinekenontvoerder Van Hout. 

Verdeeld

Nadat Holleeder in 1996 ruzie kreeg met zijn bloedgabber, werd het vastgoed verdeeld. De prostitutiepanden in Alkmaar gingen naar Van Hout.

Na de dood van Van Hout in 2003 zou Sonja de panden in Alkmaar hebben doorverkocht aan Rob Grifhorst. De advocaten van Holleeder betwisten dit. Zij zeggen dat de zus van Willem Holleeder hier leugenachtig over verklaart en dat de panden aan zakenman Bertus Hassing zijn verkocht. 

Of de deal tussen het OM en onder andere Nettie Grifhorst nog een rol gaat spelen in het proces tegen Holleeder is niet duidelijk. Het betekent wel dat panden in Alkmaar op zeker moment in bezit zijn geweest van de familie Grifhorst.

Door: NU.nl/Joris Peters

Lees meer over: 

Willem Holleeder

Gewijzigd op 2018-06-01 16:52:36
    handtekeningafbeelding
  • dinsdag 13 maart 2018 @ 00:39
    reactie op (#4) herman_dad

Goedemorgen, VERVOLG PROCES HOLLEEDER, zus ASTRID legt verklaringen af. We blijven volgen.

Zie en lees verder art. NOS-NIEUWS Twitter (bron)

Het 'ultieme verraad' van Astrid Holleeder: 'Blij dat ik aan de beurt ben'

GISTEREN, 18:02

AANGEPAST GISTEREN, 18:41

BINNENLAND

ANP

GESCHREVEN DOOR

Remco Andringa, redacteur Politie en Justitie

Na een pauze van twee weken ging in Amsterdam het strafproces tegen Willem Holleeder verder. Het was de dag van het getuigenverhoor van zijn jongste zus Astrid. "Ik ben blij dat ik aan de beurt ben", zei ze toen de zitting begon.

In vogelvlucht beschreef Astrid Holleeder haar leven met broer Willem. Bekende kost voor wie haar boek Judas heeft gelezen. In de extra beveiligde rechtbank vertelde ze hoe Willem "een abonnement" op haar had, hoe hij dreigde, opdracht zou hebben gegeven voor liquidaties - en waarom ze besloot zich tegen hem te keren.

Om met het laatste te beginnen: die beslissing nam ze omdat ze alle bedreigingen van haar broer zat was. "De mate waarin hij zich richtte op Sonja en de kinderen was extreem", verklaarde Astrid. "Hij stopt niet. Hij leert niet van eerdere straffen." Ook zouden vijanden van Holleeder gedreigd hebben een van de zussen iets aan te doen. "Daardoor liepen we zelf ook gevaar."

Zoals ze vandaag zei: "Of ik word door een van zijn vijanden afgeschoten, of ik word door mijn broer afgeschoten omdat ik naar de politie ben gestapt. Dan maakt de keuze niet meer zoveel uit."

'Gieren van de pret' om liquidaties

Astrid zegt dat ze onlangs bij een verhuizing 'nieuwe' geluidsopnamen heeft gevonden, die ze heeft gemaakt van haar broer. Het gaat om zestien gesprekken. De opnamen heeft ze aan het Openbaar Ministerie gegeven. Daarop is volgens haar te horen hoe Holleeder "zit te gieren van de pret" toen het jaren later ging over de dood van Cor van Hout.

Astrid droeg ruim twee jaar lang op verschillende momenten afluisterapparatuur, waarmee ze bewijs tegen haar broer verzamelde. Volgens haar wordt meerdere keren over liquidaties gesproken, maar nooit openlijk. Die liquidatiedreigingen zouden onder meer gaan over Cor van Hout, Sonja Holleeder en misdaadverslaggever Peter R. de Vries.

'De ultieme vorm van verraad'

Hoewel ze nog altijd achter haar beslissing staat om zich tegen haar broer te keren, heeft Astrid het meerdere malen hoorbaar moeilijk tijdens het getuigenverhoor. "Als je het hebt over verraad, is dit wel de ultieme vorm."

En ook als ze denkt aan de gevolgen die deze strafzaak voor haar broer kan hebben. Snikkend zegt ze: "zelfs als ik een gebakje eet, dan denk ik al: dat kan hij misschien nooit meer doen."

Welke namen dan? Welke namen!?

Willem Holleeder

Al geruime tijd zit Astrid Holleeder ondergedoken en wordt ze beschermd. "Ik heb ook levenslang. Ik zit ook tussen vier muren, net als hij. Maar ik heb ook nog eens de angst dat er altijd wat met mijn kinderen kan gebeuren."

Volgens Astrid hoeft haar broer niet in die constante angst te leven. "Tenzij hij namen noemt." Op dat moment schiet Willem Holleeder eventjes uit zijn slof. "Welke namen dan?", roept hij. Welke namen!?" De rechtbank roept hem meteen tot de orde.

'Mijn leven opgegeven'

Dat Astrid haar broer erin heeft geluisd om er zelf financieel beter van te worden, zoals Willem Holleeder eerder beweerde, is volgens haar onzin. "Ik heb mijn leven opgegeven, en dan zou ik een financieel motief hebben? Wat is de logica? Mijn eigen dochter weet niet waar ik woon."

Komende vrijdag gaat het proces weer verder, dan is de verdediging van Willem Holleeder aan de beurt. Een week later volgt het Openbaar Ministerie.

Video afspelen

02:59

Tijdlijn: hoe werd Willem Holleeder zo berucht?

BEKIJK OOK

Het verhoor van Astrid Holleeder van moment tot moment: 'Hij stopt niet'

Sonja Holleeder getuigt opnieuw: 'Je kunt wel een snoet trekken, je wilt het niet snappen'

Deel dit artikel: 

Gewijzigd op 2018-06-01 16:53:17
    handtekeningafbeelding
  • zaterdag 24 februari 2018 @ 06:49
    reactie op (#3) herman_dad

Goedemorgen, PROCES HOLLEEDER, het OM moet meer duidelijkgeven over de 'deal' met zijn zus,  we melden hier niet alle berichten die bijna dagelijks over deze zaak in de media verschijnen, maar volgt u het hier (zie onder even doorklikken en alle artikelen hierover)   

Zie en lees verder hier alle art. over dit proces via NU.nl (bron)

Zaterdag 24 februari 2018 

OM moet duidelijkheid geven over afspraak met Sonja Holleeder 

Gepubliceerd: 23 februari 2018 15:26 Laatste update: 23 februari 2018 17:03

• De rechtbank van Amsterdam heeft het Openbaar Ministerie opgedragen om duidelijkheid te geven over de inhoud van de overeenkomst die zij in 2017 sloot met Sonja Holleeder. De afspraken gaan over de erfenis van haar man Cor van Hout en het afzien van vervolging. 

Volgens de rechtbank kan de inhoud van de verklaring mogelijk relevant zijn voor de zaak tegen Willem Holleeder, waarin Sonja een belangrijke getuige is, als er naast het afzien van vervolging ook andere afspraken over de inhoud van haar verklaringen zijn gemaakt.

Bijvoorbeeld dat Sonja niet over betrokkenen bij de afwikkeling van de erfenis hoeft te verklaren. Het OM moet hier uiterlijk 9 maart schriftelijk duidelijkheid over geven.

Verdediging

De advocaten van Willem Holleeder willen op hun beurt graag van Sonja weten wat er precies is gebeurd met de 'criminele erfenis' van haar man Van Hout na zijn overlijden in 2003. En belangrijker nog, of zij hier over heeft gelogen.

De rechtbank heeft nog niet besloten of zij verplicht wordt om hier antwoord op te geven

De kwestie draait allemaal om de panden op de Achterdam in Alkmaar. Deze panden zijn door zakenman Rob Grifhorst gekocht namens Van Hout met zijn deel van het verdwenen Heinekenlosgeld. Van Hout was een van de Heinekenontvoerders in 1983.

Goudsnip

Na zijn liquidatie in 2003 liet hij de panden volgens Sonja Holleeder aan haar na. Het Openbaar Ministerie begon in 2007 een onderzoek naar Sonja Holleeder, genaamd Goudsnip, omdat de zus van Willem Holleeder werd verdacht van witwassen van de verkoop van het vastgoed.

Sonja kocht in 2011 vervolging af voor een bedrag van 1,1 miljoen euro. Wel werd de afspraak gemaakt dat als er nieuwe feiten boven tafel kwamen, er alsnog tot vervolging over zou worden gegaan.

Twee jaar later besloot Sonja samen met haar zus Astrid te gaan getuigen tegen haar broer. Toen Sonja bij de rechter-commissaris werd verhoord door de advocaten van Willem Holleeder, werd duidelijk dat zij had gelogen over de afwikkeling van de criminele erfenis.

Voor deze misdaden staat Holleeder terecht en hier zijn ze gepleegd

Liegen

Omdat dit haar verdere verklaren in de zaak tegen haar broer in de weg zou staan werd in 2016 een nieuwe overeenkomst gesloten met het Openbaar Ministerie. Dinsdag liet Sonja weten dat zij dankzij deze afspraak vrij kan verklaren zonder consequenties.

Een van de advocaten van Holleeder, Sander Janssen, zegt dat hij vermoedt dat Sonja nog steeds liegt over wat er met de panden op de Achterdam is gebeurd en dat hier een motief in zou kunnen liggen voor het afleggen van belastende verklaringen over haar broer.

Daarnaast zegt het ook iets over de betrouwbaarheid van Sonja als getuige. Volgens haar verklaring is de erfenis van haar man het motief voor haar broer om zijn 'bloedgabber' Van Hout te laten vermoorden. 

Daarom diende hij dinsdag het verzoek in bij de rechtbank om Sonja op te leggen opheldering te geven over de inhoud van de overeenkomst. Het is nu eerst aan het OM om openheid van zaken te geven. 

Lees meer over: 

Willem Holleeder

Gewijzigd op 2018-06-01 16:54:09
    handtekeningafbeelding
  • woensdag 14 februari 2018 @ 06:47
    reactie op (#2) herman_dad

Goedemorgen, proces Holleeder gaat verder, 'ik zei maar wat', verklaring vanwege de doodsvedreigingen aan zijn zuster? Opgenomen op band maar toch..?? We blijven volgen, de uitspraak t.z.t. zal ook wel opmerkelijk zijn?

Zie en lees verder art. van NU.Nl: (bron)

Woensdag 14 februari 2018 

Holleeder doet doodsbedreigingen tegen zus af als 'ik zei maar wat' 

Gepubliceerd: 13 februari 2018 15:53Laatste update: 13 februari 2018 20:26

• Willem Holleeder heeft de ernstige doodsbedreigingen aan het adres van zijn zus Sonja en haar kinderen dinsdag afgedaan als loze woorden. "Ik meende niet wat ik zei", legt hij uit.

Lees alle ontwikkelingen over de rechtszaak in ons liveblog.

De rechtbank van Amsterdam besprak op de vijfde zittingsdag in het proces tegen Willem Holleeder onderdelen van de uitwerkingen van de geheime opnamen van gesprekken tussen de zussen Sonja en Astrid en hun broer.

In een van die gesprekken laat Holleeder aan Astrid weten dat hij Sonja's kaak en neus zal breken als zij niet luistert, om daar later aan toe te voegen dat hij haar dood zal slaan. Op een ander moment zegt hij Sonja 'à la minute' dood te schieten als hij geen geld krijgt voor de film over de Heineken-ontvoering.

Holleeder vond dat hij recht had op een deel van de opbrengsten van de film. Sonja zou als weduwe van mede-ontvoerder Cor van Hout (2003), beschikken over dat geld. 

Vermoorden

Holleeder verklaarde zijn dreigementen als: "Ik zeg maar wat. Ik verzin het op dat moment". De rechtbank wees hem erop dat zijn woorden heel dreigend overkomen. "Het klinkt alsof u haar gaat vermoorden", aldus de rechter.

"Hoezo vermoorden?" reageerde Holleeder. "Ik dreig, maar aan het einde van het verhaal zeg ik: maak je niet druk het is over".

Op de vraag waarom hij dan toch dit soort dreigementen uit, laat hij weten dat hij ook niet meer weet waarom hij het zei. "Als ik boos ben, zeg ik dingen". Het was volgens hem niet correct, maar hij benadrukt dat hij niks heeft ondernomen of überhaupt plannen heeft gehad om vervolg te geven aan zijn woorden.

Zoon

Holleeder uitte ook dreigementen tegenover de zoon en dochter van Sonja, Richie, als het geld van de film niet zou worden betaald. "Die schiet ik als eerste dood", zegt Holleeder in een van de opnamen over haar zoon.

Ook Astrid krijgt het zwaar te verduren. "Als je me op je af ziet stormen met dat ding (pistool red.), is het te laat", bijt Holleeder haar in een gesprek toe. Hij geeft toe erg boos te zijn geweest op dat moment, maar stelt dit tegen Astrid gezegd te hebben om haar onder druk te zetten. "Ik heb niet eens een wapen."

Holleeder liet eerder al weten dat hij de boel niet vertrouwde en dat hij daarom druk ging uitvoeren op zijn zussen zodat ze de waarheid tegen hem zouden spreken. Hij deed dat met dreigementen. Hij zegt achteraf gelijk te hebben gekregen, omdat ze sinds 2014 verklaringen aan het afleggen waren bij de politie.

Holleeder had op momenten zichtbaar moeite om zijn woorden uit te leggen aan de rechtbank. Volgens hem moeten ze ook worden gezien in de context van hoe hij en zijn zussen met elkaar spraken.

"We komen uit één nest en zo zijn alle vogeltjes gebekt", legde hij uit. Hij staat overigens niet terecht voor deze bedreigingen.

Liquidaties

Hij wees de rechtbank erop dat zijn zussen hem ook hebben geprovoceerd en dat ze hem uitspraken wilden ontlokken om hem te belasten. "Ze koppelen mij aan liquidaties door mijn woorden, maar dat klopt niet", vult hij aan. Hij doelt onder andere op zijn woorden: "Ik dreig niet, ik doe". Het zou hier gaan om "klappen uitdelen". 

De rechtbank zal op een later moment uitgebreider ingaan op de opnamen. Veel van deze gesprekken moeten ook nog worden uitgehoord. Maandag gaat de zaak tegen Holleeder weer verder. Dan zal zijn zus Sonja getuigen in de rechtbank.

Lees meer over: 

Willem Holleeder

Gewijzigd op 2018-06-01 16:54:57
    handtekeningafbeelding
  • vrijdag 09 februari 2018 @ 06:41
    reactie op (#1) herman_dad

Goedemorgen, 2 opmerkelijke berichten weer in de megarechtzaak tegen Holleeder en een kijkje in de onderwereld.

Zie en lees verder art. uit NU.nl (bron)

Vrijdag 09 februari 2018 

Holleeder wilde 'eerlijk leven' na ontvoering Heineken 

Gepubliceerd: 08 februari 2018 14:45Laatste update: 08 februari 2018 17:15

• Willem Holleeder zegt dat hij met de opbrengsten van het losgeld van de ontvoering van Freddy Heineken uiteindelijk een eerlijk leven wilde gaan leiden. 

"Je kan als crimineel een mooie auto en een klokkie kopen, maar dat is allemaal eindig", aldus Holleeder donderdag in zijn verklaring tegen de rechtbank van Amsterdam.

Het zijn opvallende uitspraken voor een man die is veroordeeld voor afpersing, mishandeling en bedreiging en nu meerdere liquidaties wordt toegerekend.

"Het was altijd mijn doel om met wit geld een bestaan op te bouwen", stelt hij. Het geld waar hij op doelde was afkomstig uit de investeringen van het Heinekenlosgeld. Maandag, maar ook donderdag werd hij hierover uitgebreid ondervraagd.

Verdeling

Zo sprak Holleeder over de verdeling van het geld tussen de ontvoerders Jan Boellaard, Frans Meijer, Cor van Hout en hemzelf. Ze kwamen erachter dat ze werden achtervolgd door de politie en dus was het beter om ieder een andere kant op te gaan. 

Hoeveel geld iedereen kreeg, was volgens Holleeder niet duidelijk. "Het waren allemaal pakkies, dus dat was niet te zien", volgens Holleeder. "Maar daar werd ook niet moeilijk over gedaan." De mannen gingen uit elkaar en samen met Van Hout vertrok Holleeder naar Parijs.

Holleeder biechtte donderdag voor het eerst op dat een deel van het geld werd geïnvesteerd in een zogenaamde drugslijn met Zuid-Amerika. Het ging om de handel in cocaïne en hij deed dat samen met Van Hout. De contacten waren al gelegd voordat ze het losgeld überhaupt in handen hadden.

Dag twee proces Holleeder

1 / 3

Grifhorst

Een ander deel van het geld werd geïnvesteerd in sekspanden en gokhallen in Amsterdam en Alkmaar door zakenman Rob Grifhorst. Een vriend van Van Hout. 

In 1996 raakten Holleeder en Van Hout gebrouilleerd en werden de investeringen in vastgoed verdeeld. De panden op de Achterdam in Alkmaar gingen naar Van Hout. Holleeder kreeg de panden op de wallen in Amsterdam. Hij verkocht deze aan zakenman Willem Endstra, omdat Holleeder geen geld in sekspanden en een gokhal zou willen hebben. 

Die zijn volgens hem te risicovol omdat ze vaak onderwerp zijn van politieonderzoek. Endstra zou bereid zijn ze uit zijn handen te nemen. Het leverde hem uiteindelijk 11,5 miljoen gulden op. 8 miloen daarvan investeerde Holleeder naar eigen zeggen weer bij Endstra. "Want ik wilde wel in het vastgoed blijven en op die manier wit geld gaan verdienen", zegt Holleeder.

Conflict

Het lukt Holleeder naar eigen zeggen niet om uit de criminele wereld te blijven. "Je weet wat ze zeggen, je wordt er weer ingezogen", aldus Holleeder. Hij doelt op het conflict tussen John Mieremet (2005), Sam Klepper (2000) en Van Hout.

Holleeder krijgt van een persoon die 'de Allesweter' wordt genoemd, het advies om banden met deze criminelen te onderhouden om op deze manier de vrede te bewaren. Dit gebeurt na de aanslag op het leven van Van Hout in 1996. Volgens Holleeder zaten Klepper en Mieremet erachter.

Lees het verslag van de zittingsdag terug in ons liveblog.

Lees meer over: 

Willem Holleeder

Vrijdag 09 februari 2018 

Holleeder: 'Ik loog over losgeld Heineken om mijn zus Sonja te beschermen' 

Gepubliceerd: 08 februari 2018 12:07Laatste update: 08 februari 2018 14:02

• Willem Holleeder heeft donderdag verklaard dat hij altijd heeft gelogen over wat er is gebeurd met het verdwenen Heinekenlosgeld omdat hij niet wilde dat zijn zusje Sonja zou worden vervolgd. "Maar nu is er geen reden meer om niet de waarheid te vertellen."

Volg alles over de zaak tegen Willem Holleeder in ons Liveblog

Sonja Holleeder was jarenlang onderwerp van onderzoek met de naam Goudsnip. Dat draaide om de erfenis van crimineel geld van Cor van Hout, de man van Sonja. 

Een deel van het verdwenen Heinekenlosgeld is door zakenman Rob Grifhorst onder andere geïnvesteerd in prostitutiepanden in Alkmaar. Nadat Holleeder en Van Hout in 1996 gebrouilleerd raakten, gingen deze panden naar Van Hout.

Ook Sonja heeft van de inversteringen geprofiteerd, maar de precieze omvang is voor het Openbaar Ministerie nooit duidelijk geworden. Daarom is er in 2013 een afspraak gemaakt om voor een bedrag van 1,1 miljoen euro vervolging af te kopen. Dit onderzoek kan worden heropend als blijkt dat ze heeft gelogen.

"Als ik eerder eerlijk had verklaard over wat er was gebeurd met het geld zou ik mijn zus belasten", aldus Holleeder. "Ik ben een familieman, ik wilde haar beschermen. Ik heb dus mijn mond gehouden omdat Cor hard heeft gewerkt voor dat geld. Dat geld kwam zijn familie en dus mijn familie toe."

Van Hout

De rechter maakte Holleeder duidelijk dat het opvallend is dat Holleeder in al die jaren is blijven liegen omdat hij in 2007 is veroordeeld tot negen jaar cel voor het afpersen van Willem Endstra. Mogelijk was deze straf lager uitgevallen als het duidelijk was geworden dat hij naar eigen zeggen 'gewoon' zijn geïnvesteerde geld terug wilde hebben.

Holleeder beaamde dat. "Als de rechter had geweten dat ik 8 miljoen bij Endstra had geïnvesteerd, had hij misschien wel anders tegen de zaak aangekeken", legt hij uit. Die 8 miljoen was afkomstig van het verdwenen losgeld.

Maar toch loog hij. Holleeder zelf zegt ook niet te hebben verwacht dat hij tot negen jaar zou worden veroordeeld. Toch nam hij de gevangenisstraf naar eigen zeggen voor zijn zus.

De rechtbank noemde zijn openheid bij tijd en wijle opmerkelijk. "Waarom zouden we uw verklaringen nu wel serieus nemen, als u toen heeft gelogen?", aldus de rechter. "Het gaat nu om levenslang", antwoordde Holleeder daarop.

Cocaïne

Holleeder biechtte donderdag ook op dat een deel van het Heinekenlosgeld is geïnvesteerd in drugshandel. Een persoon van wie hij de naam niet wil noemen had voor Holleeder en Van Hout contacten gelegd met criminelen in Zuid-Amerika. Ze konden op die manier meedoen met de handel in cocaïne.

Holleeder heeft verder geen duidelijkheid gegeven of deze samenwerking eenmalig was en of hoeveel geld ze met de investeringen hebben verdiend.

Lees meer over: 

Willem Holleeder

Gewijzigd op 2019-01-08 00:12:14
    handtekeningafbeelding
  • maandag 05 februari 2018 @ 07:49

Goedemorgen, apart behandeld hier maar, de beginnende rechtzaak tegen topcirmineel Holleeder begint vandaag. Het zal enige tijd duren, opmerkleijk, zo'n zestig (!) zittingen in totaal gepland....

EN WE KUNNEN ZELFS GEDEELTELIJK MEELUISTEREN en worden bijgepraat, als we dat al zouden willen...???

Zie verder nieuws van NU.nl (bron)

Maandag 05 februari 2018 

Podcast

Holleeder vandaag voor de rechter en hoe gaat het met je oren? 

Gepubliceerd: 05 februari 2018 06:08Laatste update: 05 februari 2018 06:16

• In de ochtendpodcast Dit wordt het nieuws praten we je bij over het belangrijkste nieuws van nu en bespreken we wat er deze dag zal spelen.

Beluister hier de podcast

In deze aflevering praten we je samen met NU.nl-redacteur Joris Peters bij over het proces tegen Willem Holleeder en we praten over de week van het oorsuizen. Want wat is de huidige status van de Nederlandse oren? We belde met UMC Utrecht.

Je kunt je ook gratis abonneren op deze podcast. Voor iOS-gebruikers kan dat via iTunes. Mocht je een Android-telefoon hebben dan kan in een gedownloade podcastapp zoeken op NU.nl en deze vervolgens beluisteren. Of luister hieronder via Soundcloud.

Je vindt deze podcast elke maandag tot en met vrijdag om 6.00 uur 's ochtends op NU.nl.​

Door: NU.nl

Lees meer over: 

Dit wordt het nieuws

Aanbevolen artikelen

Gewijzigd op 2018-06-01 16:59:03
    handtekeningafbeelding